Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תזכורות חשובות להורות: מס' 2
top of page

תזכורות חשובות להורות: מס' 2

תתווכו ואל תשפטו!


הילדים פוגשים סיטואציות רבות במהלך היום יום חלקם איתנו, חלק לבד, חלק הם משתפים אותנו והרבה גם לא.

תפקידנו כהורים לתווך להם את הסיטואציה, לתת להם כלים להתמודדות ולא לשפוט, לא להקטין צדדים אחרים!



נכון שכשמדברים על תיווך אז מדברים על תיווך בין חברים, בין אחים וכו'. זה אכן חשוב מאוד ואני תכף גם אסביר על כך.


אבל מה שאפילו חשוב יותר, זה לתווך סיטואציות למשל:

1. רואים נכה- קודם כל לא שופטים את הילד שעלול לצחוק, לברוח, להצביע וכו' ילד זה ילד וזה מובן. מה שכן אנחנו עושים זה מסבירים לילד (כל גיל והשפה שלו) שזה אדם, כמו כולנו! לא נרתעים בעצמנו.

בגילאים מאוחרים יותר, אפשר גם להסביר שלכל אחד יש 'נכות' מסויימת יש שרואים אותה כלפי חוץ ויש שלא. כל אחד הוא קצת שונה מהאחר וחשוב לקבל את השונות.


2. הרביצו לילד- אנחנו לא נשפוט את הילד שהרביץ ונגיד לילד שלנו להחזיר. ומצד שני אנחנו לא נגיד לילד שלנו שהוא בטח התחיל איתו והגיע לו. אנחנו כן נתווך! ניתן לו כלים להתמודד בפעם הבאה שזה יקרה. נלמד אותו לעמוד זקוף ולשמור על הגוף שלו. נלמד אותו לעמוד מול כל אחד ולהיות בטוח בעצמו, נלמד אותו שאם הוא לא מצליח לבד, הוא יכול לבקש עזרה. וזה גם מתחבר למס' 3.


3. מישהו מדבר אליכם לא יפה- אל תשפטו את מי שעומד מולכם! אתם לא יודעים מי הוא, מה הוא עבר ומה הביא אותו לתגובה הזאת. תתרכזו בלתת דוגמא אישית נכונה לתגובה. יכולה להיות התעלמות, תגובה בצורה יפה ולא מתלהמת ואחרי זה תתווכו את הסיטואציה לילד. זאת כדי שיבין מה קרה ולא יחשוש וילמד שגם אם מישהו מתלהם וצועק עליך, ניתן וכדאי לסיים את הסיטואציה בתגובה רגועה וכמובן אם יש צורך אז גם פונים לעזרה.


4. "המורה לא טובה!!"- לא ישר נשפוט את המורה ונסכים עם הילד שהיא מורה לא טובה אלא נתווך לו את הסיטואציה, נלמד אותו לראות את התמונה המלאה. נסביר לילד שיש פה מורה, שהיא אדם והיא גם אולי אמא. נסביר לו איך הוא יכול להתנהל, איך הוא יכול לדבר עם המורה, איך הוא יכול אולי להשפיע על שאר הקבוצה כדי שהוא יבין שגם בכוחות שלו לשנות.


5. תיווך בין אחים וחברים- חשוב מאין כמותו! צריך ללמד גם את הגדולים להבין ולדבר עם הקטנים וגם את הקטנים להסביר מה הם רוצים מבלי שאנחנו נפתור בשבילהם את הסיטואציה. למשל אם אחד האחים מציק לשני והם לא מצליחים להגיע לפיתרון, אנחנו נתערב, נפריד כוחות ונסביר להם שהם צריכים לכבד האחד את השני וכשאחד מבקש משהו השני צריך להקשיב. במקום לכעוס עליהם שרבים ולשפוט מי התחיל קודם או מי נהג באלימות.


וזה, על קצה המזלג..

התפקיד שלנו כהורים זה לצייד את הילדים שלנו בכלים לחיים ולא לחיות בשבילהם את החיים.


מאחלת לכם להתבונן מהצד, לראות איך ילדיכם מתמודדים עם סיטוציה, להתסכל בחזרה על עצמכם ובמקום להגיד להם איך לשנות, תראו להם איך משנים.


באהבה,

גב' פלפלת

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
The Butterfly Button